Een geweldige manier om effectief contact te maken met uw publiek is het maken van een overtuigend e-book. Hoe maak je een E-book? Je kunt er een maken door je publiek te onderzoeken en onderwerpen te bespreken die hen waarde bieden of een probleem oplossen waarmee ze op dit moment te maken hebben. Door uzelf te profileren als een leider in de industrie met uw e-boek kunt u vertrouwen opbouwen bij uw publiek en meer leads converteren. In dit artikel bespreken we wat een e-boek is, wat de voordelen zijn van het schrijven van een e-boek en hoe je je eigen e-boek schrijft.
Wat is een e-boek?
Een e-book, of elektronisch boek, is een document in lange vorm dat marketing professionals gebruiken om hun publiek te informeren over een specifiek onderwerp. Lezers kunnen een e-boek downloaden op een e-boeklezer, mobiel apparaat, tablet of computer. Een e-book bevat meerdere pagina’s met waardevolle inhoud waar het publiek gemakkelijk doorheen kan navigeren met behulp van de inhoudsopgave die aan het begin staat.
Marketingprofessionals gebruiken een e-boek meestal als een manier om meer leads aan te trekken en te converteren door ze naar een landingspagina te leiden, waar ze een formulier invullen om het volledige e-boek te downloaden.
Voordelen van het schrijven van e-boeken
Het kost doorgaans veel tijd om uw e-boek te onderzoeken, te schrijven en op de markt te brengen. Gelukkig zijn er verschillende voordelen die het schrijven van een e-book de tijd, het harde werk en de inspanning waard maken. Veel voorkomende voordelen van het schrijven van een e-boek zijn:
Stel lezers in staat om er gemakkelijk toegang toe te krijgen
Omdat een e-book digitaal is, is het gemakkelijk voor uw publiek om het snel te downloaden en te lezen op hun apparaat, waar ze ook zijn. Het bespaart u ook tijd en geld op de aankoop en distributie van gedrukt marketingmateriaal.
Verkrijg meer leads
Een e-book is een geweldige marketingstrategie om u te helpen meer leads te krijgen en uw conversiepercentage te verhogen. U kunt een landingspagina maken waar bezoekers een formulier kunnen invullen en het document kunnen downloaden. Op deze manier ontvangen zij hun informatie snel en gemakkelijk, en krijgt u hun contactinformatie en aanvullende gegevens om in te zetten voor uw marketing en outreach inspanningen.
Toon uw ontwerpcapaciteiten
Als u werkt met een team van sterke grafisch ontwerpers, is een e-boek een geweldige manier voor hen om hun vaardigheden en creatieve vaardigheden te tonen door middel van pakkende afbeeldingen, grafieken en andere graphics.
Moedig de lezer aan meer van uw inhoud te bekijken
Nadat lezers uw e-boek uit hebben, kunnen ze zich gedwongen voelen om meer te lezen om meer informatie te krijgen over relevante onderwerpen. U kunt in het hele document links naar andere inhoudsartikelen opnemen, zodat zij deze kunnen bezoeken en raadplegen.
Informeer en informeer uw publiek
Uw publiek bekijkt uw e-boek meestal omdat ze waardevolle kennis over een bepaald onderwerp willen opdoen, wat u met een e-boek kunt bereiken. U kunt het gebruiken om uzelf te profileren als een thought-leader in de industrie. Het stelt hen ook in staat om vertrouwen op te bouwen in uw geavanceerde kennis en kunde als bedrijf, product en merk.
Wat zijn enkele mogelijke onderwerpen voor e-books?
Er zijn een groot aantal onderwerpen waarover u uw e-boek kunt schrijven, afhankelijk van uw branche, product en de behoeften van uw publiek. Als u bijvoorbeeld voor een non-profit marketingbedrijf werkt, kunt u een e-boek schrijven voor non-profit doelgroepen over hoe ze hun fondsenwervingsstrategieen beter kunnen afstemmen op specifieke donoren. U kunt ook een e-book schrijven dat dieper ingaat op een stuk korte inhoud die u onlangs hebt gemaakt, zoals een blogbericht of video.
Het juiste onderwerp voor een e-boek hangt meestal af van de behoeften of problemen van uw publiek. Probeer er één te schrijven dat relevant is voor je potentiële klanten en dat een behoefte of probleem oplost waar ze naar op zoek zijn.
Kun je e-boeken bewerken nadat je ze gepubliceerd hebt?
Je kunt je e-boek meestal niet meer bewerken nadat je het hebt gepubliceerd en online hebt verspreid, omdat je het meestal in een permanent bestandsformaat opslaat. Daarom moet u uw document zorgvuldig nalezen om er zeker van te zijn dat het vrij is van grammatica- en spelfouten. U kunt ook een duplicaat van uw e-boek opslaan als bewerkbare versie om het later bij te werken voor uw eigen referentie, indien nodig. Sommige PDF programma’s staan u toe uw e-boek actief te bewerken, maar meestal zijn de meeste e-boeken permanent nadat ze gepubliceerd zijn.
Hoe schrijf je een e-boek?
Neem bij het schrijven van uw e-boek de tijd om uw inhoud te onderzoeken en voldoende feiten en voorbeelden te vinden om uw inhoud te versterken. Volg deze stappen om een effectief, boeiend en informatief e-book te schrijven:
Selecteer uw onderwerp
Aangezien uw primaire doelen voor het e-book zijn om uw publiek te onderwijzen met waardevolle informatie en om kwalitatieve leads te genereren voor het verkoopteam, moet uw onderwerp relatable zijn met uw doelgroep en hun behoeften. Bekijk de onderwerpen waarover u al hebt geschreven in uw blogberichten, video’s of andere inhoudswerken en kijk of u een van die onderwerpen kunt uitbreiden.
U moet ook onderzoek doen naar uw doelgroep en de zoekwoorden waarop zij hebben gezocht om te weten te komen voor welke uitdagingen zij staan in hun persoonlijke of professionele leven. Onderzoek onderwerpen in uw branche om te begrijpen welke informatie nuttig zou zijn voor mensen in de branche om te begrijpen. Overweeg artikelen te schrijven over best practices, inleidende tot geavanceerde onderwerpen of inzichten van experts.
2. Maak een overzicht van elk gesprekspunt dat u zult behandelen
Zodra u weet over welk onderwerp u wilt schrijven, begint u met het onderzoeken ervan en maakt u een overzicht. Dit helpt je om alle gespreksonderwerpen die je wilt behandelen te beschrijven en eventuele aanvullende argumenten, feiten of statistieken om elk gespreksonderwerp te ondersteunen. Je outline kan één tot twee korte zinnen bevatten van elk onderwerp of discussiepunt dat je bespreekt. Nadat je je overzicht hebt gemaakt, kun je snel je inhoudsopgave maken door aan te geven welk hoofdstuk of discussiepunt je bespreekt en op welke pagina je ze vermeldt.
Schrijf informatieve teksten in elk hoofdstuk
Als u de hoofdtekst van uw e-boek schrijft, overweeg dan om elk hoofdstuk als een blog post te schrijven. Gebruik kleine secties en opsommingstekens om uw gesprekspunten in detail te beschrijven om de lezer zoveel mogelijk context en waardevolle informatie te geven. Maak het makkelijk om snel te lezen door kleine paragrafen te maken van ongeveer 1000 woorden of minder en gebruik bullet points om nuttige feiten te vermelden. Gebruik overal eenvoudige taal en terminologie. Als u complexe onderwerpen uit de sector bespreekt, kunt u een verklarende woordenlijst opnemen om lezers te helpen de ingewikkelde terminologie beter te begrijpen.
Maak natuurlijke overgangen door het document heen met elk hoofdstuk volgens een bepaalde structuur. Zorg voor een duidelijke progressie wanneer u van het ene hoofdstuk naar het volgende gaat. Gebruik in de titel van uw e-boek trefwoorden die de aandacht van uw publiek trekken en hen verleiden om verder te lezen. Uw opmaak moet ook consistent blijven als het gaat om lettergrootte, grafische kleuren en vetgedrukte tekst.
De inleiding moet kort zijn en het onderwerp op een boeiende en informatieve manier introduceren. Zorg ervoor dat de lezers begrijpen waar het hoofdonderwerp over zal gaan en welke andere punten aan de orde zullen komen. Gebruik een alinea in de conclusie om uw laatste gedachten te verwoorden en wat de lezers uit het hele document moeten halen.
Ontwikkel het ontwerp van het e-book en voeg visuals toe
Gebruik de kleuren van het merk dat u promoot om een aantrekkelijk en aansprekend ontwerp voor uw e-book te maken. Zorg ervoor dat je kleuren en afbeeldingen consistent blijven door het hele document heen. Zoek plekken in uw e-boek waar ruimte is voor visuals of afbeeldingen.
U kunt grafieken, diagrammen of grafieken gebruiken om bepaalde feiten, gegevens en statistieken te laten zien om uw voorbeelden en de algemene uitstraling van het e-boek te versterken. Deze afbeeldingen moeten een gemakkelijkere en visueel aantrekkelijke manier zijn voor uw publiek om de punten die u maakt in het document te begrijpen.
Plaats oproepen tot actie in het hele document
Nadat u klaar bent met de tekst en het ontwerp, moet u gebieden in het e-book vinden waar u het kunt optimaliseren om te converteren en nieuwe leads te genereren. Plaats oproepen tot actie (CTA) in het hele stuk. Dit zijn links die bezoekers naar andere pagina’s op uw website leiden waar ze meer te weten kunnen komen over een bepaald onderwerp of uw product. Zo kunnen ze uw bedrijf beter begrijpen en worden ze verleid om meer te leren over de producten die u aanbiedt. Probeer ervoor te zorgen dat u CTA’s plaatst in secties die relevant zijn voor de inhoud die u bespreekt.
Maak een landingspagina
Als je klaar bent met het e-book, bouw dan je landingspagina als een site voor bezoekers om het te bekijken en snel te downloaden. Uw landingspagina moet een webpagina op uw site zijn die uw e-boek promoot en beschrijft. Het zou ook een formulier moeten bevatten voor uw publiek om in te vullen dat hun contactinformatie bevat. U kunt dan deze contact informatie opslaan en gebruiken om te segmenteren en uit te reiken aan uw publiek over de aankoop of meer te leren over uw product.