Een landingspagina is een eenmalige pagina die op zichzelf staat in plaats van als onderdeel van een grotere website. Het wordt meestal gebruikt om een verkoop of het vastleggen van informatie, en zal bestaan uit slechts een pagina die alle informatie die een lezer nodig heeft om een aankoopbeslissing te nemen bevat. Er zijn geen links naar andere sites, en de enige actie die een lezer kan ondernemen is om een aankoop te doen of de website te verlaten.
Elke pagina die verkeer krijgt van ergens anders dan van dezelfde pagina’s op uw site – vandaar de naam landing. Een landingspagina bestaat meestal uit tekst, afbeeldingen en een formulier. Een landingspagina wordt gebruikt om websitebezoekers over te halen zich aan te melden om een aanbod met inhoud te ontvangen of een product te kopen. Landingspagina’s kunnen lang of kort zijn, en de inhoud is afhankelijk van de actie die je wilt dat je bezoekers ondernemen.
Een landingspagina is een pagina die is opgezet en geschreven met als doel een conversie (bezoeker wordt klant). Een bezoeker komt op een landingspagina wanneer ze een zoekopdracht in Google intypen, op een online advertentie klikken, via linkjes uit een nieuwsbrief of door de URL direct in te typen.
Een goed geoptimaliseerde landingspagina beantwoordt direct de zoekvraag en spoort de bezoeker aan tot het invullen van een formulier of op de bestellingsbutton te klikken.