Het proces van het verhogen van het aantal inkomende links naar een website op een manier die de zoekmachine rankings zal verhogen.
Link building is een manier om de ranking van een pagina te verbeteren voor een bepaald trefwoord of trefwoorden. Een pagina’s ranking verbetert (over het algemeen) door het verhogen van het aantal inkomende links, waarvan de bijbehorende ankertekst relevant is voor het doel trefwoord (en).
Merk echter op dat de zoekmachines kunnen proberen om methodes van link building, waarvan zij vinden dat die de kwaliteit van hun zoekresultaten schaden, zoals betaalde links en comment spamming, te detecteren en te degraderen.
Link analyse-algoritmes bij zoekmachines zijn in de loop van de jaren steeds verfijnder geworden. In het begin was de hoeveelheid links de belangrijkste factor. Daarna het relatieve belang van die pagina’s (i.e. PageRank) en de relevantie van ankertekst trefwoorden. Moderne algoritmes proberen nu ook de kwaliteit van de inhoud van de pagina waar de links vandaan komen te bepalen. Inkomende links van pagina’s met een lage kwaliteit dragen weinig bij tot het verbeteren van de ranking van een doelpagina, en kunnen deze zelfs verslechteren.
Sommige webpagina’s kunnen het “nofollow” commando bevatten op sommige van hun links. Deze code voorkomt dat zoekmachines de link tellen als een “stem” voor de gelinkte pagina. Dit is een veel voorkomende praktijk in veel blog pagina’s, met de code ingevoegd in de commentaarsectie.