Educatiemarketing kan echt superkrachtig zijn. In de praktijk is het echter uiteindelijk vaak tamelijk ineffectief. Dat is omdat veel mensen wel kopiëren wat ze om hen heen zien, alleen kopiëren ze dan weer niet het goede voorbeeld. Waarschijnlijk heb jij ook meerdere niet zulke goede voorbeelden van EM gezien:
- Gratis avondworkshops of info-avonden
- Gratis e-boeken
- Webinars
- E-mail nieuwsbrieven
Verreweg de meeste van deze EM werkt niet. Mensen lezen je EM-materiaal wel, maar zijn het daarna vaak ook weer snel vergeten. Ze luisteren wel naar je EM-webinar, maar laten het erna weer gaan als het afgelopen is. Misschien verslinden ze zelfs elke week je nieuwsbrief, maar deleten ze ‘m erna weer.
Waar het op neerkomt, is dat ze wel je EM-consumeren, maar uiteindelijk nooit de stap maken om iets van je te gaan kopen.
Waarom is dat?
Effectieve EM omvat 2 elementen. De meeste EM heeft wel het eerste element, en maar NIET het tweede. Je moet beide elementen voor elkaar hebben als je toegang wilt krijgen tot die enorme 67% van onaangeboorde ideale klanten en veel nieuwe mensen wilt aantrekken voor je evenementen.
Laten we de 2 elementen eens nader bekijken.
ELEMENT 1 van Effectieve EM is: WAARDE GEVEN
Waarde geven verwijst naar het aanbieden van iets van waarde aan je potentiële klant direct in je marketing materiaal. In dit geval zou de waarde worden geleverd in de vorm van educatieve inhoud.
Wanneer je waarde geeft in de vorm van onderwijs dat een echt belangrijk probleem voor je klant oplost (b.v. Top 5 tips, 3 Geheimen, 7 Stappen, enz.), direct in je marketingmateriaal, dan bent je erin geslaagd element 1 van EM op te nemen.
Veel op het hart gebaseerde bedrijfseigenaren, zoals workshopleiders, hebben dit prima voor elkaar. Ze leiden vaak met waarde en geweldige informatie om hun potentiële klanten te helpen.
Dit is alleen ook waar de meesten van hen stoppen. En helaas is dit de reden waarom hun marketing niet werkt. Ze WETEN gewoon NIETS over element 2 van effectieve EM.
Zonder element 2 zal je EM niet werken. Zonder element 2, doe je geen marketing aan de enorme 67% van je ideale klanten die jou echt nodig hebben. Dus wat is element 2?
ELEMENT 2 van Effectieve EM is: POSITIONEREN VAN DE AANKOOP
Het positioneren van de aankoop verwijst naar het strategisch organiseren van de educatieve inhoud in je marketingmateriaal, zodat het de consument tot de logische conclusie leidt dat zij je programma nodig hebben en ook wel NU.
Het positioneren van de aankoop wordt ook wel ‘Het stellen van aankoopcriteria’ genoemd. Het is vaak het lastigste deel van het schrijven van EM, maar als je de tijd investeert om het te begrijpen, zal alles voor je samenkomen.
Je workshops, retraites en seminars zullen beginnen uit te verkopen en je begint echt te vliegen. Effectieve EM beïnvloedt de criteria waarmee je potentiële klant zijn of haar aankoop doet.
Heb je deze blogs al gelezen?
Op de site van Internet Marketing Alchemist vind je superrelevante blogs rondom thema’s als: nieuwe leads genereren, hoe je meer klanten kunt krijgen, de marketing van je live event of online event, de psychologie van online verkopen en hoe je online groeien met je bedrijf het beste kunt doen.
Heb je deze blogs al gelezen?