Testimonials of klantgetuigenissen zijn een populaire strategie in de reclame voor bedrijven, vooral wanneer ze worden opgenomen in de website of social media pagina’s van een bedrijf. Effectieve testimonials zijn van echte klanten die uw product of dienst gebruiken en ervan genieten, en op hun beurt helpen om de verkoop te verhogen.
Als u geïnteresseerd bent in wat testimonials kunnen doen voor uw bedrijf, moet u weten welke soorten testimonials er zijn en hoe u ze kunt gebruiken. In dit artikel leggen we uit waarvoor testimonials worden gebruikt, wat de voordelen zijn, hoe je een testimonial opmaakt en enkele eenvoudige manieren om meer testimonials voor je bedrijf te krijgen.
Wat zijn testimonials?
In de wereld van business en reclame zijn testimonials geschreven of gesproken verklaringen die een product aanprijzen of aanbevelen. Testimonials worden meestal geschreven door gewone klanten die werden gevraagd om hun ervaring met een bepaald item of dienst te delen. Sommige bedrijven betalen ook beroemdheden om getuigenissen af te leggen in wat gewoonlijk een endorsement deal wordt genoemd. Testimonials worden op verschillende manieren gebruikt, onder meer op websites van bedrijven, in tv-commercials en op productverpakkingen.
Voordelen van testimonials
Testimonials kunnen een krachtig middel zijn om potentiële klanten aan te spreken. Hier zijn enkele specifieke voordelen van testimonials:
Verhoogd vertrouwen
Testimonials helpen bedrijven vertrouwen op te bouwen bij hun klanten. Over het algemeen zijn klanten eerder geneigd het woord van een medeconsument te vertrouwen dan een advertentie van een merk. Authentieke testimonials die het bedrijf prijzen en lovend zijn over het product kunnen een effectieve manier van marketing zijn voor sceptische klanten.
Meer relateerbaar
Testimonials helpen potentiële klanten ook door een gezicht te associëren met het product. In plaats van afkomstig van een onpersoonlijke corporate entiteit, worden testimonials gezien als afkomstig van mensen die herkenbaar en menselijk zijn. Klanten kunnen zich gemakkelijk inleven in de schrijvers van testimonials en kunnen zich inbeelden dat ze hetzelfde product gebruiken. Het toevoegen van een menselijk element zoals testimonials aan een marketingcampagne is een effectieve manier voor merken om in contact te komen met het publiek.
Lagere kosten
Testimonials zijn vaak een kosteneffectieve vorm van marketing. Klanten die echt van een product houden en het bedrijf willen steunen, zullen waarschijnlijk gratis testimonials leveren. Sterker nog, de beste en meest betrouwbare testimonials zijn vaak die klanten schrijven in product reviews. Een bedrijf dat gebruikmaakt van gratis getuigenissen kan in staat zijn om te bezuinigen op advertentiekosten en haar marketingbudget te verlagen.
Hoe testimonials te krijgen voor uw bedrijf
U kunt verschillende methoden gebruiken om testimonials te vinden en te verzamelen voor marketingdoeleinden, waaronder:
Zorg voor een optie om product reviews achter te laten
Een van de makkelijkste manieren om de indrukken van uw klanten over uw producten te verzamelen is om hen toe te staan product reviews te schrijven. Vraag uw klanten om een review achter te laten, ook via e-mail, op de bon van het product of op uw bedrijfswebsite. Om uw klanten aan te moedigen deel te nemen, kunt u een kortingscode, cadeau of andere bonus aanbieden in ruil voor een recensie. Als het proces van het achterlaten van een review relatief eenvoudig en gemakkelijk is, is de kans groter dat u regelmatig bruikbare reacties krijgt.
Neem persoonlijk contact op met uw loyale klanten
Idealiter wilt u dat uw meest ondersteunende klanten degenen zijn die uw getuigenissen schrijven. Een manier om dit te vergemakkelijken is om uw meest loyale klanten individueel te benaderen en hen uit te nodigen om een testimonial te geven. Wanneer u dit doet, zorg er dan voor dat u hun steun erkent en vertel hen hoeveel hun zaak betekent voor het bedrijf. De klanten zullen uw inspanningen waarschijnlijk waarderen en u voorzien van positieve recensies.
Stel goede vragen
Een goede testimonial is gedetailleerd en beschrijvend. Als uw product review systeem klanten toestaat om eenvoudige antwoorden achter te laten zoals “Geweldig product!” of “Werkt goed,” zult u waarschijnlijk niet veel langere-vorm testimonials krijgen. Om dit probleem te vermijden, stelt u “hoe” en “waarom” vragen. Dit soort vragen spoort de klant aan om in detail uit te leggen hoe het product hen heeft geholpen en waarom ze het aan anderen zouden aanbevelen. Zulke leidende vragen zullen eerder zinvolle antwoorden uitlokken die u kunt gebruiken voor marketingdoeleinden.
Bewerk en pas de resultaten aan
Wanneer je testimonials gebruikt, is het belangrijk om de authentieke inhoud van de klant te behouden. Je wilt trouw blijven aan de originele stem, stijl en emotie, zelfs als je een aantal bewerkingen moet maken. De meeste testimonials worden bewerkt om spelfouten, typefouten of grammaticafouten te verwijderen. Bedrijven kunnen testimonials ook inkorten om ze beter te kunnen gebruiken in reclames of op productverpakkingen. De mate waarin een testimonial bewerkt wordt, hangt grotendeels af van hoe het bedrijf het wil gebruiken.