...
0343-445638 info@erikarendonk.nl
Wat is
< Alle onderwerpen

Het AIDA-Model is een proces van 4 fasen dat uitlegt hoe Klanten Producten Waarnemen.

Het beschrijft de evolutie van de Klant-Product relatie.

Deze perceptiestadia zijn belangrijk voor het ontwerpen van reclame- of marketingcampagnes die doeltreffender kunnen zijn.

De naam, AIDA, is een acroniem voor de vier voorgestelde stadia:

  1. Aandacht.
  2. Interesse.
  3. Verlangen.
  4. Actie.

Vier Stadia van het AIDA-Model
1. Aandacht: De eerste interactie tussen de Klant en het Product. Het eerste moment dat de Klant het product ziet.

2. Interesse: De Klant raakt vervolgens geïnteresseerd in het Product. Zodra de Klant meer te weten is gekomen over het Product.

3. Verlangen: Zodra de Klant de kenmerken van het Product heeft bevestigd, verlangt hij ernaar. Interesse wordt een “behoefte”.

4. Actie: Tenslotte benadert de Klant het product. Probeert het en, uiteindelijk, koopt het.

Coca-Cola is een zeer bekend product. Iedereen weet wat Coca-Cola is en hoe Coca-Cola smaakt. Het lijkt erop dat ze nu niet meer hoeven na te denken over het AIDA Model. Of toch niet?

Als je naar een van hun TV-commercials kijkt, zul je zien dat ze de AIDA Stages heel goed kennen.

Aandacht

Eerst laten ze een situatie zien die niets met Coca-Cola te maken heeft. Zij trekken de aandacht van de consument.

Interesse

Dan ontwikkelen ze een verhaal; over het algemeen, een “mooi” en bekend verhaal. Dit verhaal zorgt ervoor dat je de advertentie niet overslaat (als je bijvoorbeeld naar YouTube kijkt).

Verlangen

In dit Verhaal associëren ze Gewenste waarden met Coca-Cola: Vriendschap, Geluk, enz. Waarden en situaties waar iedereen naar verlangt, ongeacht hun land of cultuur.

Actie

Tenslotte tonen ze de mensen wat ze kunnen doen om deze verlangens te bevredigen: Je raadt het al: Een Coca-Cola drinken.

Zoals u kunt zien, is het AIDA Model zeer veelzijdig. Het kan op veel verschillende manieren worden gebruikt. Bovendien is het zeer gemakkelijk te gebruiken.

Hier zijn enkele tips over hoe het AIDA Model in Marketing te gebruiken:

AIDA Reclame

Aandacht en Interesse fasen zijn zeer belangrijk.

Klanten moeten uw product “nodig hebben” en om dat te kunnen doen, moeten ze het kennen. Veel bedrijven vergeten dit.

Sommige advertenties moeten aandacht trekken en anderen moeten informeren.

Gebruik beide soorten advertenties en showcase uw product functies.
Op het einde, moeten mensen weten waarom uw product beter is dat anderen.

Verlangen komt uit het richten van de juiste klanten.

Uw klanten zullen alleen “Desire” uw product, als het echt iets oplost voor hen. Niet iedereen zal de “drang” voelen om uw product te kopen.

Bied verschillende manieren van interactie met uw klanten.

Maak het gemakkelijk voor klanten om in actie te komen.
Soms moeten klanten het product beter leren kennen voordat ze het kopen.

De beste manier om het AIDA model te begrijpen en hoe u het kunt gebruiken is door enkele voorbeelden met u te delen:

AIDA Marketing voorbeeld

Wij hebben een voorbeeld gekozen van bekende bedrijven (en een klein bedrijf) die het AIDA model hebben gebruikt om hun Marketing Campagnes te ontwerpen. Of u het nu weet of niet. Laten we beginnen:

Apple – AIDA Model voorbeeld

We zijn ons ervan bewust dat we veel over hen praten, maar aangezien het (vandaag) het grootste bedrijf ter wereld is, zijn er veel dingen die zij zeker goed hebben gedaan.

Laten we eens kijken hoe Apple het AIDA model gebruikte in zijn legendarische iPhone introductie. De eerste, gedaan door Steve Jobs.

Aandacht

Apple kondigde aan dat ze op het punt stonden een nieuw product te introduceren: Iets wat nog niemand eerder had gezien.

Verwachtingen en “Aandacht” waren hoog.

Interesse

Steve Jobs legde de technische kenmerken van het product uit voordat hij het liet zien.

Hierdoor gingen mensen zich meer richten op de geweldige eigenschappen van de iPhone.

Verlangen

Toen de mensen eenmaal wisten waar dit product toe in staat was, liet Steve Jobs het zien.

Hij belichtte ook enkele functies die mensen altijd al hadden gewild.

Actie

Ten slotte liet Steve Jobs wat actie zien: Hij gebruikte het. Het tonen van bewijs dat het echt was en “bereikbaar”.

Inhoud