De uitgever/verkoper in een affiliate marketing relatie.
De affiliate voert de reclame of de verkoop van de affiliate marketing relatie uit, afhankelijk van welke analogie u verkiest. De affiliate geeft een ruimere distributie aan de producten van de affiliate merchant in ruil voor een vergoeding op basis van prestatie. De distributiebron van de affiliate komt gewoonlijk in de vorm van websiteverkeer of abonnees op de e-maillijst.
Affiliates staan voor de ontmoedigende taak om uit de duizenden beschikbare programma’s te kiezen om hun inkomsten te maximaliseren. Het vergelijken van de commissietarieven is niet voldoende; de kleine lettertjes in het contract moeten worden gecontroleerd op rode vlaggen, bestemmingssites en creatieve eenheden moeten worden geanalyseerd op conversiepotentieel, en de financiële draagkracht van merchantpartners moet worden geëvalueerd.
Affiliates zijn van oudsher kleinere sites die worden gerund door individuele webmasters en kleine bedrijven, maar sommige grote bedrijven hebben affiliate programma’s geïntegreerd in hun inkomstenmix. Sommige bedrijven nemen zelfs deel als een handelaar van hun eigen programma en als een filiaal van andere programma’s.