Klikfrequentie, doorklikratio of Click Through Rate (CTR) is het gemiddeld aantal click-throughs per honderd advertenties impressies, uitgedrukt in een percentage.
Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen wat een click-through rate wel en niet meet. De CTR meet welk percentage van de mensen op de advertentie heeft geklikt om op de bestemmingssite te komen; het omvat niet de mensen die niet hebben geklikt, maar toch later op de site zijn gekomen als gevolg van het zien van de advertentie.
Als zo kan de CTR worden gezien als een maatstaf voor de onmiddellijke reactie op een advertentie, maar niet voor de totale reactie op een advertentie. Een uitzondering hierop vormen advertenties die geen identificeerbare informatie over de bestemmingssite weergeven; in deze gevallen is het klikpercentage gelijk aan het algemene percentage.
Alleen al het krijgen van bezoekers naar een site had waarde toen websiteverkeer werd algemeen aanvaard als een maatstaf voor succes. De trend naar winstgevendheid, samen met betere tracking-instrumenten, heeft geleid tot minder belangstelling voor doorklikpercentages en meer belangstelling voor conversiepercentages.
Een hoog doorklikpercentage verzekert geen goed omzettingspercentage, en de twee percentages kunnen zelfs een omgekeerde relatie hebben. Een advertentie gericht op nieuwsgierigheid kliks zal leiden tot minder verkoop, percentagewijs, dan een advertentie gericht op gekwalificeerde kliks.