Cost per lead of CPL is een betaalmodel voor online adverteren waarbij de betaling is gebaseerd op het aantal gegenereerde kwalificerende leads.
Kosten per lead (CPL) is een vorm van prestatiegericht adverteren. In sommige opzichten is het een middenweg tussen online reclame modellen zoals de kosten per impressie (CPM), waar een uitgever niet direct wordt beloond of gestraft gekoppeld aan hoe dat verkeer presteert, en de kosten per verkoop waar de uitgever de volledige verantwoordelijkheid draagt voor hoe dat verkeer converteert … ook al kunnen ze niet alles wat er gebeurt op de site van de adverteerder te controleren.
In tegenstelling tot de kosten per verkoop, het bedrijf het genereren van de leads niet hebben hun gecompenseerd rechtstreeks aan de verkoop conversie van die leads. Echter, voor een adverteerder te blijven betalen voor leads uit dezelfde bron, moet de leads uiteindelijk produceren een aanvaardbare omrekeningskoers.
De kosten per lead model helpt bij het delen van de verantwoordelijkheid voor de prestaties tussen uitgevers en adverteerders. Uitgevers zijn verantwoordelijk voor het zetten van hun advertenties in van de juiste doelgroepen in de juiste manieren om respons te genereren. Adverteerders zijn verantwoordelijk voor het maximaliseren van de conversie van die leads in sales.