Cost Per Action of CPA is een betaalmodel voor online adverteren waarbij de betaling uitsluitend gebaseerd is op in aanmerking komende acties zoals verkopen of registraties.
De acties die in een cost-per-action overeenkomst worden gedefinieerd, hebben rechtstreeks betrekking op een of andere vorm van conversie, waarbij verkopen en registraties tot de meest voorkomende behoren. Hieronder vallen geen overeenkomsten die uitsluitend gebaseerd zijn op kliks, waarnaar specifiek wordt verwezen als cost-per-click of CPC.
Het kosten-per-actie (CPA) model staat aan de andere kant van het spectrum van het kosten-per-impressies model (CPM), met het kosten-per-klik (CPC) model ergens in het midden. In een CPA-model neemt de uitgever het grootste deel van het advertentierisico, aangezien hun commissies afhankelijk zijn van goede conversieratio’s van de creatieve eenheden en de website van de adverteerder.
Marketeers op zoek naar cost-per-action deals hebben verschillende opties. Uitgevers met aanzienlijke overtollige inventaris kan bereid zijn om niet-standaard aanbiedingen te overwegen. Sites die gespecialiseerd zijn in incentive programma’s zijn in een positie om CPA prijzen op verschillende soorten leads aan te bieden, hoewel de gebruikelijke voorbehouden betreffende incentive verkeer nog steeds van toepassing zijn. Misschien wel de meest wijdverspreide toepassing van op prestatie gebaseerde prijszetting is affiliate marketing, waarbij handelaars/adverteerders bepalen welke acties ze willen belonen en hoeveel ze ar