Het percentage bezoekers dat een gewenste actie onderneemt.
De gewenste actie kan vele vormen aannemen, variërend van site tot site. Voorbeelden zijn de verkoop van producten, lidmaatschapsregistraties, abonnementen op nieuwsbrieven, softwaredownloads, of zowat elke activiteit die verder gaat dan gewoon door de pagina bladeren.
Een hoge conversieratio hangt af van verschillende factoren, die allemaal bevredigend moeten zijn om de gewenste resultaten op te leveren, het interesseniveau van de bezoeker, de aantrekkelijkheid van het aanbod, en het gemak van het proces.
De interesse van de bezoeker wordt gemaximaliseerd door de juiste bezoeker, de juiste plaats en het juiste moment bij elkaar te brengen.
De aantrekkelijkheid van het aanbod omvat de waardepropositie en hoe goed deze wordt gepresenteerd om een connectie met de gebruiker te maken.
Het gemak waarmee de bezoeker de gewenste actie uitvoert, hangt af van de gebruiksvriendelijkheid van de site, waaronder intuïtieve navigatie en snel ladende pagina’s.