De promotie van producten of diensten via e-mail.
E-mail is een zeer veelzijdig medium. Formaten variëren van eenvoudige tekst tot HTML en rich media. Inhoud kan one-size-fits-all zijn of sterk aangepast. Frequentie kan bestaan uit vaste, frequente intervallen of sporadische intervallen, waarbij alleen wordt verzonden als er iets nieuwswaardigs te melden valt. De verfijning (en de kosten) kunnen zeer laag of zeer hoog zijn.
Met de kracht van e-mail komt ook het misbruik van e-mail, algemeen bekend als spam. Wordt spam beschouwd als marketing? Technisch gezien is het antwoord waarschijnlijk ja, maar het is zeker geen verantwoorde e-mailmarketing. Hoewel sommige gebruikers geen onderscheid maken tussen toestemmingsmarketing en e-mailspam, vormt spam in feite een grote bedreiging voor legitieme e-mailmarketeers, omdat een overvloed aan berichten het hele e-mailmedium minder effectief zou kunnen maken.
Tools
E-mail service providers gaan steeds verder dan one-size-fits-all nieuwsbrieven.
ActiveCampaign – integratie van e-mailmarketing, marketingautomatisering en CRM-verkoop en -automatisering.
SendinBlue – marketingcampagnes en transactionele berichten voor e-mail en sms