Wat je nu MOET doen is van je eerste klanten levenslange klanten maken. Dit betekent dat je ze een manier moet bieden om hun relatie met jou voort te zetten Met andere woorden, je moet ze je volgende programma verkopen. Ik noem dit “een aanbod doen”.
Een aanbod doen is de allerbelangrijkste vaardigheid in deze business. Het maakt niet uit of je je publiek hebt gemagnetiseerd of betoverd… als je niet weet hoe je een aanbod doen moet, dat het zo makkelijk mogelijk maakt voor het maximum aantal mensen om JA te zeggen tegen je volgende programma, dan zul je niet in staat zijn om in business te blijven.
Je moet gewoon een aanbod doen als je geld wilt verdienen in je workshop, retraite of seminarbedrijf.
De meeste mensen hebben een bepaald type aanbiedings-stijl voor wel eens gezien. De ‘stijl’ waar ik het over heb is met een flip chart… getallen opschrijven en afstrepen, prijzen verlagen en aanbiedingen doen.
Heb je deze stijl wel eens gezien? Veel programmaleiders zien deze aanbiedings-stijl en denken dan dat ze ook op deze manier moeten verkopen.
Maar dat is natuurlijk niet zo. Er zijn een heleboel verschillende manieren om iets aan te bieden. Ik zou zeggen, bijna evenveel als er mensen op aarde zijn.
We zijn allemaal verschillend en uniek. Geen twee van ons zijn hetzelfde. Om een meester te zijn in het verkopen en het maken van aanbiedingen, moet je dat feit begrijpen en waarderen, en je moet een stijl vinden die authentiek is voor jou. Je eigen ‘aanbiedings-stijl’.
Je eigen authentieke stijl ontwikkelen en leren succesvolle winstgevende aanbiedingen te maken is vaak een langdurig proces. Je leert dit niet van de ene op de andere dag, want er zijn een aantal belangrijke componenten die op hun plaats moeten zijn.
Voordat ik naar die onderdelen ga, moet je begrijpen dat de onderwijs gebaseerde filosofie zich uitstrekt tot de aanbiedingen. De # 1 grootste fout die trainers maken die hun aanbiedingen totaal saboteren is dat ze niet geen onderwijs door hun in aanbod weven.
99% van alle workshop leiders stoppen met onderwijzen zodra ze beginnen te verkopen. Maar heb je ooit gemerkt dat mensen uitchecken tijdens een aanbieding? In sommige gevallen checken ze mentaal uit, in andere gevallen staan ze fysiek op en verlaten ze de zaal.
De reden waarom mensen afhaken of zelfs opstaan en weggaan zodra een aanbod is begonnen, is omdat ze het gevoel hebben dat er geen waarde meer is, omdat het onderwijs voorbij is. En ze hebben gelijk! In de meeste gevallen is dat ook zo.
Bij de meeste aanbiedingen gaat het minder om de deelnemer en meer om de persoon op het podium en wat hij verkoopt. Deze verandering in ontwerp veroorzaakt een verandering in levering. De workshopleider op het podium is zich er hyper bewust van dat hij niet langer waarde geeft… en dit zorgt ervoor dat hij gespannen raakt, wat leidt tot een verandering in levering. Hun stem wordt gespannen. Ze beginnen nerveus te worden. Ze versnellen het tempo waarin ze praten. Ze worden stil en onhandig.
Deze verandering in de levering leidt tot een breuk in het vertrouwen en van daaruit gaat het bergafwaarts. De persoon die zij vertrouwden, degene die hen een minuut geleden nog onderrichtte en hen grote waarde gaf – is veranderd in iemand anders – iemand die zij niet kennen. Als je zoveel mogelijk mensen wilt helpen, en je evenementen echt wilt verrijken, moet je ervoor zorgen dat je aanbiedingen boordevol educatie zitten, helemaal tot het einde! Je moet het over je publiek blijven hebben, zelfs in je aanbod doen. Wees te allen tijde van waarde.
Nu, hier is een dilemma.
Je moet verkopen om te kunnen dienen. Je moet verkopen als je in zaken wilt blijven, meer mensen wilt bedienen en je brood wilt verdienen. En het kan soms verdomd moeilijk en ongemakkelijk aanvoelen. Ook omdat je vaak allerlei vroegere ervaringen hebt met slijmerige verkopers, telemarketeers, enz. zodat je een natuurlijke afkeer hebben van verkopen.
Dit zal het makkelijker voor je maken. Ik nodig je uit om iets te geloven waarvan ik weet dat het waar is.
Je publiek wil van je kopen, maar ze willen niet iets verkocht krijgen.
Aanbiedingen maken is hetzelfde als een goed, solide leerplan maken voor je event. Ook hier heb je ontwerp en levering nodig.
Het is absoluut essentieel dat je een vlekkeloos ontwerp of ‘structuur’ hebt voor je aanbod … en een ongelooflijk naadloze en effectieve levering Als een van de twee ontbreekt of wat zwak is werkt het niet en zullen je deelnemers niet kopen.
En als je deelnemers niet kopen, kun je niet helen, je gaven niet geven of levens veranderen en voor de mensen die je nodig hebben veranderd en dan helemaal niets.
Het leren ontwerpen en leveren van levensveranderende aanbiedingen is een leerbare vaardigheid. Er is geen reden om mensen te beroven van wat ze willen en nodig hebben.
Heb je deze blogs al gelezen?
Op de site van Internet Marketing Alchemist vind je superrelevante blogs rondom thema’s als: nieuwe leads genereren, hoe je meer klanten kunt krijgen, de marketing van je live event of online event, de psychologie van online verkopen en hoe je online groeien met je bedrijf het beste kunt doen.
Heb je deze blogs al gelezen?