Stel je eens voor. Ergens is een eiland en dat eiland heet eiland A en op dat eiland is een persoon die bedroeft is, omdat hij een probleem heeft en symptomen waar hij niet blij mee is. Die persoon wil gewoon weg van eiland A en wil heel graag naar eiland B, omdat het daar gewoonweg veel fijner is.
Als trainer, coach of workshopleider ben jij metaforische gezien iemand die mensen van eiland A naar eiland B brengt.
Van pijneiland naar plezier eiland
Hoe komen de mensen nou bij jou boot? En als ze hem zien durven ze er dan in te stappen?
Het antwoord is via hubs. Dat zijn mensen die we vertrouwen. Sommige van die hubs mensen zijn heel goed verbonden en gerespecteerd.
Beantwoord deze vraag eens
Wat is de meest bepalende factor als het gaat om het openen van een email? De meeste mensen denken dat dit het onderwerp is, maar dat is niet zo. Het is de afzender.
Er zijn 3 niveaus in marketing: koud, warm en heet. Dit is gerelateerd aan hubs.
Koud is gewoon echt heel moeilijk. Voornamelijk omdat je dan vaak mensen benaderd die niet bij jou passen. Die geen goede match met jou zijn. Het ligt niet aan jou dat je hier heel hard moet werken voor heel weinig resultaat.
Warm. Wie wil ik bereiken en wie heeft hier al een relatie mee? Hier zijn hubs van enorm belang, want via een hub kun je veel makkelijker mensen bereiken, dan als je ze allemaal afzonderlijk zou moeten tackelen. Dit lijkt de langzaamste methode, omdat je eerst een relatie moet leggen, maar eigenlijk blijkt het vaak de snelste methode. Via deze methode kun je bijvoorbeeld in een paar uur tijd een workshop met meer dan 100 mensen vol krijgen op een plek waar je zelfs niemand kent.
Het derde niveau is heet. Hier ben je zelf de hub geworden. Je kunt anderen aanbevelen en samenwerkingsprojecten beginnen. Vrijwel iedereen in een bepaalde de scene weet hier wie je bent en wat je precies doet.
Drie Tips
- Ga naar netwerkevents om te connecten met hubs, en niet met klanten. En ga niet alleen naar events van anderen, maar organiseer zelf events. Maak een database van al je hubs. Schrijf de namen altijd op, bijvoorbeeld in Excel. Je hoeft er niet gelijk iets mee te doen. Het niet opschrijven van 1 contact kan je uiteindelijk veel kosten.
- Ga 1 keer in de week koffiedrinken met een hub. Sommigen van hen hebben het heel druk, maar als je op een leuke manier vasthoudend bent lukt het vaak wel. Aan het einde van het jaar heb je dan 50 hubs ontmoet (geen klanten) die je kunnen helpen aan klanten. Met sommigen van hen zul je echt goed kunnen opschieten en zo ontstaan vaak ook samenwerkingsprojecten. Vraag ook altijd met wie je nog meer zou moeten praten.
- Organiseer zelf een samenkomst van hubs die relevant zijn voor wat jij doet. VRAAG: Wat zijn hubs voor eigenaren van honden? Kennels, puppytraining, dierenartsen, trim salons, honden psychologen, nieuwsbrieven, radioshows, hondenshows, honden begraafplaatsen, etc. Koud is via KVK lijst krijgen. Warm is een samenkomst van al deze hubs organiseren.
Heb je deze blogs al gelezen?
Op de site van Internet Marketing Alchemist vind je superrelevante blogs rondom thema’s als: nieuwe leads genereren, hoe je meer klanten kunt krijgen, de marketing van je live event of online event, de psychologie van online verkopen en hoe je online groeien met je bedrijf het beste kunt doen.
Heb je deze blogs al gelezen?