Probeer eens al je perfecte, ideale klanten voor te stellen. Deze mensen hebben precies het probleem dat jij oplost en in sommige gevallen gewoon naar jouw oplossing smachten, zo hard hebben ze die nodig.
Denk je aan je ideale klanten? Mooi! Met hen in gedachten, lees dan eens de volgende statistiek:
“97% van mijn ideale potentiële klanten zijn NIET op zoek voor mijn product, programma of dienst.”
Huh wat, is dit echt zo? Yep, het is echt waar.
De meeste van je ideale, perfecte klanten zijn niet op zoek naar jou. Ook al hebben ze je eigenlijk echt nodig. Au!
Laten we dit eens verder onderzoeken en kijken hoe we dit kunnen verhelpen. De mensen die perfecte, ideale cliënten voor jou zijn, kunnen worden onderverdeeld in de volgende percentages:
- 3% – ACTIEF AAN HET WINKELEN
- 7% – STAAN OPEN VOOR JOU
- 30% – BEWUST VOOR DE TOEKOMST
- 30% – ONBEWUST
- 30% – NEE
Laten we beginnen met de eerste categorie
3% van je klanten zijn op dit moment actief op zoek naar jouw oplossing. 3% van je perfecte potentiële klanten zijn actief aan het zoeken naar jouw programma’s, producten en diensten. Deze mensen hebben een probleem in hun leven en zijn daar helemaal klaar mee!
Misschien is het een gezondheidsprobleem. Misschien is het een relatieprobleem. Of een financieel probleem. Maar welk probleem ze ook hebben – ze hebben er genoeg van. En ze hebben de beslissing genomen dat ze een oplossing willen voor hun probleem. Ze zijn nu alleen nog aan het beslissen waar ze de oplossing zullen gaan kopen.
Vergeleken met de andere categorieën… is het je opgevallen hoe KLEIN deze 3% groep van je potentiële klanten is? Heel klein!
En wat is er nog meer waar? Iedereen met een gelijkwaardig product, programma of dienst als de jouwe doet marketing voor deze groep. Ze zijn aan het vechten om door deze actieve zoekers gezien te worden. Het is het meest concurrerende marktsegment.
Laten we nu eens kijken naar de tweede categorie
7% van je klanten staan open voor je programma’s, maar ze zijn niet actief aan het zoeken of winkelen. Deze mensen hebben het probleem dat jij oplost en ze staan er ook voor open om naar je te luisteren over je oplossing, maar ze zijn niet actief aan het zoeken naar jou, omdat ze nog niet de beslissing hebben genomen om een oplossing te gaan kopen.
De derde categorie van je ideale klanten is een grote categorie
Laten we die eens van dichtbij bekijken. 30% van je cliënten beseffen dat zij een oplossing nodig hebben, maar… ergens in de toekomst. Dit is een belangrijk segment van je markt. 30% van je ideale klanten weet dat ze een oplossing nodig hebben voor hun knagende probleem, maar ze blijven het investeren daarin maar uitstellen.
Vaak zeggen ze dat ze op termijn zullen gaan investeren in een oplossing – het is gewoon een kwestie van tijd. Misschien als de kinderen uit school komen. Misschien als de kinderen weer naar school zijn. Misschien als er tijd en geld vrijkomt. Misschien als onderdeel van de nieuwjaarsvoornemens van volgend jaar. Ze willen wel een oplossing, maar ze hebben er alleen nog geen prioriteit van gemaakt.
En dan is tenslotte hier de vierde categorie
30% van je klanten zijn gewoon (nog) onbewust. Dit is de groep van je ideale klanten die op zoek naar jou zouden moeten zijn, maar zich nog niet bewust zijn dat ze een probleem hebben of dat er iemand zoals jou bestaat die hen kan helpen met hun probleem. Hoe dan ook, ze zijn gewon op dit moment niet actief op zoek naar jou.
Tenslotte is 30% van je perfecte, ideale klanten gewoon een NEE.
Deze mensen hebben het probleem dat jij oplost, maar zijn, om welke reden dan ook, niet bereid te investeren in een oplossing. Vaak hebben ze allerlei redenen of excuses waarom ze nog niet actief winkelen voor een oplossing. Soms is het geld. Soms is het tijd. Soms is het energie. Dat zeggen ze je althans. Maar vaak voelen ze gewoon ergens een ‘NEE’, misschien omdat ze gewoon meer gehecht aan hun lijden zijn, dan dat ze er een remedie voor willen vinden. Kun je voelen waar ik het over heb? Maar eigenlijk maakt het helemaal niet uit of er een reden is, laat deze groep gewoon los. Misschien dat ze ooit op een later moment wel bij je passen.
Dit is wat ik heb gezien, in mijn jarenlang ervaring:
De #1 REDEN waarom de meeste bedrijven falen is omdat ze in een gevecht verwikkeld zijn voor de kleine 3% van de actieve kopers
De meeste marketing, in vrijwel alle markten, is gemaakt om alleen de 3% van de mensen te bereiken die al ACTIEF op zoek is naar een oplossing. De meeste eigenaren van bedrijven en marketeers besteden hun tijd aan het proberen te winnen dit zeer competitieve marktsegment.
Zeer weinig mensen weten HOE ze toegang kunnen krijgen tot de 67% van hun ideale klanten die het probleem hebben dat zij oplossen, maar gewoon een beetje educatie nodig hebben om te weten dat ze hen nodig hebben!
Effectieve op onderwijs-gebaseerde marketing informeert de enorme 67% groep van je ideale klanten waarom ze je nodig hebben en waarom ze je nu nodig hebben!
Effectieve EM brengt je ideale klanten van simpelweg OPEN (7%), BEWUST (30%), of ONBEKEND (30%) naar ACTIEF geïnteresseerd in het investeren in jouw oplossing. Dat is waarom educatiemarketing zo enorm krachtig is.
Heb je deze blogs al gelezen?
Op de site van Internet Marketing Alchemist vind je superrelevante blogs rondom thema’s als: nieuwe leads genereren, hoe je meer klanten kunt krijgen, de marketing van je live event of online event, de psychologie van online verkopen en hoe je online groeien met je bedrijf het beste kunt doen.
Heb je deze blogs al gelezen?