...
0343-445638 info@erikarendonk.nl

Hoe kies je een strategisch aanbod? Hoe beslis je nou welke workshop, retraite of seminar je educatiemarketing gaat positioneren? Waar wil je dat je publiek in investeert als resultaat van je educatiemarketing? In welk programma wil je dat ze zich inschrijven?

Effectieve EM heeft altijd 2 elementen in zich. Deze 2 elementen zijn wat het zo krachtig maakt.

Element 1 – Je EM moet waarde geven in de vorm van een opleiding

Het moet zo worden geconstrueerd dat wie het consumeert een echt top of mind probleem opgelost gaat krijgen, simpelweg door de marketing  tot zich te nemen. Het geven van waarde direct in je marketing is enorm krachtig, omdat het jou onmiddellijk vestigt in de harten en hoofden van je potentiële klanten als een zogenaamde ‘vertrouwde adviseur’.

En ‘vertrouwde adviseurs’ kunnen door hun status het verkoopproces helemaal kunnen omzeilen. Zodra ze die rol hebben bereikt, doen ze gewoon een aanbeveling en hun potentiële klant zal die in de regel opvolgen. 🙂

ELEMENT 2 – Je moet een strategisch aanbod plaatsen

Het positioneren van de aankoop gaat erover dat de waarde of educatieve inhoud in je marketing, strategisch is georganiseerd, zodat het je potentiële klant leidt naar de logische conclusie, dat ze dat nodig hebben wat jij hen aanbiedt ook DIRECT.

De reden waarom effectieve EM zo belangrijk is, is dat het je niet alleen in staat stelt om koploper te worden in de zeer concurrerende markt van de 3% van de actieve kopers, maar het  je ook in staat stelt, om toegang te krijgen tot de enorme 67% van je markt waar nog helemaal niemand tegen praat.

Er zijn vele soorten EM: verslagen, webinars, interviews, brochures, online videocursussen, enz.

In alle gevallen zal je EM een TITEL hebben

Om de aandacht van je ideale klant te trekken, zal je titel 2 elementen bevatten:

  1. Je Specifieke Doelgroep (genoemd door een sterk gekoesterd Egolabel)
  2. Je Specifieke Probleem (genoemd door een Top of Mind probleem)

Wanneer een lid van je specifieke doelgroep je titel ziet, zullen ze eerst het Egolabel zien dat je gebruikt en zullen ze zeggen, ‘He dat ben ik. Deze boodschap moet voor mij zijn! ‘

Ze zullen dan het top of mind probleem zien dat je hebt gebruikt en ze zullen zeggen, ‘Whaa, ik heb precies dat probleem. Ik was hier net over aan het denken en maakte me gisterenavond juist over dit probleem zorgen”.

En wat is wat ze dan daarna zullen zeggen? “Dit is een teken van het universum! Ik moet hier echt naartoe!” 😉

Of je nu een op onderwijs gebaseerde presentatie of een ander stuk marketing maakt, je specifieke publiek en je specifieke probleem moeten in de titel staan.

In alle gevallen, zal je EM ook INHOUD hebben

Het doel van de inhoud van je EM presentatie is om:

  1. Veel waarde te geven in de vorm van een opleiding, terwijl je
  2. strategisch een aankoop positioneerd.

Natuurlijk weet je dat het top of mind probleem dat je in de titel gebruikt slechts een symptoom is dat een diepere bron of oorzaak heeft. Je specifieke publiek zal zich echter niet bewust zijn van dat verband. Dus, zodra je hun aandacht hebt getrokken door te zeggen, “Hé jij! Ervaar je dit symptoom?” Vervolgens gebruik je de INHOUD van je EM om hen te onderwijzen over de onderliggende oorzaak van hun top of mind probleem of symptoom.

Nogmaals, de titel trekt hun aandacht door het SYMPTOOM te benoemen dat zij ervaren. En de inhoud van je marketing informeert hen vervolgens over de onderliggende OORZAAK van dat symptoom.

Ten slotte, in alle gevallen, zal je EM een strategisch AANBOD hebben

Het doel van het strategisch aanbod is om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de mensen in je publiek om “Ja!” te zeggen tegen (het investeren in) je workshop, retraite of seminar.

Nadat je specifieke doelgroep de inhoud van je marketing tot zich heeft genomen, zullen ze zich ervan bewust zijn dat ze een nieuw probleem hebben. Ze zullen zich realiseren dat het probleem dat hen ertoe aanzette je marketingboodschap op te merken, slechts een symptoom was van een onderliggend probleem.

Ze zullen nu weten wat ze nodig hebben om dat onderliggende probleem opgelost te krijgen. En natuurlijk bied jij hen een kans om dat onderliggende probleem op te lossen. Het enige wat ze hoeven te doen is zich inschrijven voor jouw programma.  Jouw workshop, retraite of seminar zal hen de OPLOSSING geven die de bron van het probleem bij de wortel zal corrigeren.

Erik Arendonk

Erik Arendonk

Ik help experts, trainers, coaches en andere ondernemers met een missie om hun bedrijf te laten groeien met marketing die goed voelt.De belangrijkste 3 pijlers zijn hierbij een goede website die voor jou werkt, nieuwe klanten die bij jou passen en het maken en lanceren van hi-end online programma’s.
Erik Arendonk

Laatste Artikelen van Erik Arendonk (Alles tonen)