Laat we bij het begin beginnen. De kracht van educatie marketing. Bij de meest essentiële basisfilosofie voor al je marketing inspanningen. De nr1 overkoepelende strategie die ik je aanraad toe te passen op al je marketing, of het nu een blogbericht, verkooppagina of een e-mail marketing campagne is.
Wat is deze basis filosofie? En waarom is dit de meest essentiële oriëntatie om te hebben om je bedrijf op te bouwen?
Laten we eens kijken.
De filosofie waar ik het over heb heet educatie marketing.
Op onderwijs gebaseerde marketing
Ik noem het afgekort ‘EM’. Dus, wat is EM?
Educatie Marketing = Marketing die onderwijst.
Marketing die eerst waarde biedt, voordat je potentiële klant jou ook maar een cent geeft.
Waarom is dit no zo krachtig?
Vertrouwen
Wanneer je iemand iets leert, dat een echt probleem in hun leven oplost, een probleem dat hen momenteel ’s nachts als het ware wakker houdt, dan bouw je meteen een enorme hoeveelheid vertrouwen op met die persoon.
En vertrouwen is de basis van alle relaties. Het maakt niet uit of het een romantische relatie is, een vriendschap, een zakelijk partnerschap… of de potentieel levenslange relatie tussen jou en je klant.
Op onderwijs gebaseerde marketing maakt het mogelijk om, in de ogen van je potentiële cliënten, een “vertrouwde adviseur” te worden.
Probeer dit maar eens
Neem even de tijd om na te denken over wie jij in je leven beschouwt als zo’n vertrouwenspersoon. Deze persoon kan een vriend, collega, leraar of familielid zijn. Heb je iemand in gedachten? (Ik denk vaak aan mijn vriend Arend. Ik beschouw hem als een van mijn belangrijkste vertrouwenspersonen).
Nu… hoe voel jij je als je aan je vertrouwenspersoon denkt? (Ik voel me blij, gesteund en krachtig.) Als je op mij lijkt, is je vertrouwenspersoon een persoon die je graag mag, naar wie je luistert en die je een warm gevoel geeft als je aan hem denkt.
En als ze je een oprechte en welgemeend advies geven, dan volg je die in de regel op. Vaak zonder vragen te stellen.
Wat als jij een vertrouwde adviseur zou kunnen worden voor je potentiële klanten? Zou het niet geweldig zijn als ze, wanneer ze aan jou denken, dezelfde soort warme gevoelens zouden hebben?
Wanneer je de tijd neemt om je potentiële klanten te iets te leren, in je marketing, wordt je onmiddellijk een vertrouwde adviseur voor hen.
En wat is er nog meer heel cool? Echte vertrouwde adviseurs omzeilen de gewone verkoopprocessen. Ze doen gewoon een aanbeveling en mensen volgen die dan op.
Heb je deze blogs al gelezen?
Op de site van Internet Marketing Alchemist vind je superrelevante blogs rondom thema’s als: nieuwe leads genereren, hoe je meer klanten kunt krijgen, de marketing van je live event of online event, de psychologie van online verkopen en hoe je online groeien met je bedrijf het beste kunt doen.
Heb je deze blogs al gelezen?