0343-445638 info@erikarendonk.nl
Selecteer een pagina

Wij mensen kopen al duizenden jaren dingen op dezelfde manier.

Jouw klanten, mijn klanten, jij en ik, en iedereen daartussenin …We hebben allemaal precies hetzelfde ‘geprogrammeerde gedragspatroon’ dat we doorlopen wanneer we iets kopen.

Met andere woorden er bestaat zoiets als een universeel koopproces.

Het is handig om dit proces te kennen, want als je rekening houdt met hoe wij mensen geprogrammeerd zijn om te kopen, kunnen je niet alleen sneller meer klanten krijgen, maar je kunt het dan ook doen op een manier die eenvoudig en leuk is, voor jou en ook voor je klanten.

En dat laatste is echt ook enorm belangrijk, omdat het online krijgen van nieuwe klanten  gemakkelijk en leuk zou moeten zijn… Niet stressvol en overweldigend.

Maar laten we bij het begin beginnen.

Alle mensen gaan dus door een proces wanneer ze een aankoopbeslissing nemen.

Dit proces is heel eenvoudig. Er zijn 3 fases en we gaan allemaal door elke fase en ook in precies dezelfde volgorde.

Hier zijn ze. Stap 1 is Interesse. Stap 2 is Verlangen. En stap 3 is Kopen.

Interesse, Verlangen en Kopen.

Het is echt super krachtig wanneer je dit proces gaat gebruiken om klanten te krijgen.

De meeste mensen maken marketing te ingewikkeld, omdat ze vanuit de ‘interesse fase’ meteen naar de ‘koop fase’ proberen te gaan.

Ze denken dat de manier om meer verlangen op te bouwen is om steeds luider grotere beloften te gaan doen. Maar dat is niet zo.

Volgens het universele koopproces, is de beste manier om een groter verlangen te creëren het geven van informatie aan je prospect.

Beantwoord hun vragen.

Stel ze gerust dat kopen een goede beslissing is.

En doe het op een manier die het proces versnelt, zonder dat ze zich onder druk gezet of opgejaagd voelen.

Met andere woorden … ga met de stroom van de menselijke natuur mee, in plaats van er tegenin te gaan.

Hoe doen we dit nu? Het is heel eenvoudig.
We doen dit door middel van het vertellen van verhalen, maar niet zoals je misschien denkt.

Die verhalen gaan niet over ons. En ze gaan niet over ons product. Ze gaan niet over onze jeugd, onze missie of over hoe lang we al zaken doen.

Ze gaan maar over één ding en één ding alleen: Onze klant.

En meer specifiek,

  1. Wat onze klant wil
  2. Hoe ze krijgen wat ze willen.
  3. Hoe het is nadat ze het hebben.

En hier is hoe we ze dat vertellen.

Wanneer we iemand willen interesseren voor wat we aanbieden, vertellen we een interesseverhaal. Dat verhaal gaat vooral over wat onze klant wil, als het betrekking heeft op wat wij verkopen.

Het hele doel van dat verhaal is om genoeg interesse te wekken, zodat de prospect meer wil weten. Als ze eenmaal op dat punt zijn, vertellen we ze een demonstratieverhaal.

Het doel is om iemand van het stadium ‘Interesse’ naar het stadium ‘Verlangen’ te brengen.

Dit verhaal gaat over hoe ze krijgen wat ze willen… in relatie tot wat wij verkopen.

Idealiter zullen we in staat zijn om aan te tonen dat we hen echt kunnen helpen om te krijgen wat ze willen, door hen daadwerkelijk te helpen om een of ander resultaat uit het verhaal zelf te halen.

Dit is cruciaal, omdat het belangrijkste dat maakt dat iemand naar een product verlangt, hun vertrouwen is in het vermogen van dat product om hen te geven wat ze willen. Zo simpel is het.

Dus als we dat vermogen voor hen kunnen aantonen, zullen we het verlangen op natuurlijke wijze vergroten.

Het laatste type verhaal wordt een transformatieverhaal genoemd. We vertellen dit om de ‘koop fase’ te activeren.

Dit verhaal gaat vooral over hoe ons product de prospect helpt te krijgen wat hij wil, en hoe het leven van onze prospect eruit ziet als hij het eenmaal heeft gekocht.

Al deze verhalen gaan uiteindelijk over onze prospect, niet over ons. En niet over onze producten.

Dit is belangrijk, omdat onze prospects alleen maar geïnteresseerd zijn in wat ze willen, hoe ze krijgen wat ze willen en hoe het leven zal zijn nadat ze het hebben gekregen.

Dat is gewoon de menselijke natuur.

En daarom werkt het vertellen van deze verhalen zoveel beter dan ‘marketing’.

We gaan met de stroom van de menselijke natuur mee in plaats van er tegenin te gaan.